Beunings paar wint wedstrijd provincie met innovatieve telefoonapp!

Haar moeder woont dichtbij, maar Maruschka Hendrikx en haar man Ronny kunnen er niet altijd zijn. Met hun nieuwe app kunnen ze toch een oogje in het zeil houden. Net als ieder ander met een moeder of vader.

Bianca Govers, Beuningen

Drie keer per dag vraagt Bob de Bot aan Annette hoe het met haar gaat. Als ze Bobs berichtje met ‘ok’ beantwoordt, weet het virtuele mannetje dat het goed is. En daarmee weten ook dochter Maruschka en schoonzoon Ronny Hendrikx dat.

Een gouden idee, vond de provincie Gelderland, de Helper App, een app voor op de telefoon, waarin Bob de Bot als een Super Mario het hoofdpersoontje is. Want senioren kunnen langer op zichzelf blijven wonen, als familie of anderen met de app een oogje in het zeil houden. Zo won het Beuningse bedrijf weMaron, de bedenker van de app, onlangs de wedstrijd ‘Gelderland daagt je uit!’

De cheque van 50.000 euro staat niet op het kantoor van eigenaren Maruschka en Ronny Hendrikx, maar bij hun werknemers, die de app ontwikkelden. ,,Zonder hen hadden we de prijs niet gewonnen”, zegt Ronny Hendrikx.

Rijksmuseum

Hij maakt al 35 jaar innovatieve software. Zo was hij mede-eigenaar van beveiligingsbedrijf TransQuest. Dat beveiligde onder meer het Rijksmuseum in Amsterdam. Zijn vrouw Maruschka reisde jarenlang de wereld rond als fotograaf. Met een reportage ‘die ze nota bene in Nijmegen maakte’, won ze de Zilveren Camera.

Een aantal jaren geleden besloot het stel samen een bedrijf op te zetten: weMaron. ,,Alles wat we zouden gaan doen, moest maatschappelijk verantwoord zijn. Met andere woorden: mensen verder helpen.” Met die insteek in hun achterhoofd kwamen ze ook op het idee van de HelperApp. ,,Mensen blijven steeds langer op zichzelf wonen. Daardoor is de kans groter dat er iets gebeurt. En als hun kind kun je je moeder of vader niet fulltime in de gaten houden. Bovendien hebben ze ook recht op privacy.” Als voorbeeld noemt Hendrikx zijn schoonmoeder Annette. ,,Wij wonen in Beuningen en mijn schoonmoeder woont in Nijmegen. Best dichtbij dus. Toch zien we elkaar niet iedere dag. Wij hebben onze eigen dingen en Annette heeft dat ook. Ze is nog vitaal, maar er kan altijd iets gebeuren. Dan willen we haar snel kunnen helpen.”

Dat kan met de HelperApp, die ook werkt op een ‘simpel mobieltje met alleen sms’. Drie keer per dag stuurt de app senioren die
zich hebben aangesloten een berichtje. Als ze reageren, gebeurt er niets. Mochten ze niet reageren, ook niet na een herhalingsbericht, dan schakelt Bob automatisch familie, buren, vrienden of kennissen in.

Met onder meer een crowdfundingsactie – ‘vooral bedoeld om mensen te betrekken bij het project – en hulp van de gemeente Beuningen kreeg het paar het geld bij elkaar voor de HelperApp. Het waren medewerkers van de gemeente die zeiden: kan Bob niet ook iets leuks vragen? Dat was geen slecht idee, vond weMaron.

Het bedrijf gaat de app daarom uitbreiden met bijvoorbeeld informatie over een kaartavond, valpreventie, veiligheidstips of hulp van de wijkagent. ,,Bob tast door vragen te stellen af waar behoefte aan is en geeft vervolgens informatie daarover. Hoort hij dat een vrouw
graag bridget, dan vraagt hij de week erop of ze weer zin heeft in een bridgemiddag. Want als je iemand echt uitnodigt, is de drempel
om te gaan vaak lager.” Bob vertelt alleen over activiteiten van provincies, gemeenten, welzijnsorganisaties en verenigingen, aldus
Hendrikx. ,,Hij maakt geen commerciële reclame.”

Activiteiten

Dankzij de 50.000 euro van de provincie Gelderland kan weMaron de HelperApp sneller uitbouwen. Deze zomer wil het bedrijf
de slimmere versie van Bob de Bot, die ook tips over activiteiten geeft, presenteren. Voor de ontwikkeling ervan werkt weMaron samen met de Beuningse welzijnsstichting Perspectief, de gemeente Beuningen en RvN@, het innovatieplatform van de Rabobank en zeven gemeenten uit het Rijk van Nijmegen.

Waarschijnlijk is Beuningen de eerste gemeente waar de uitgebreide versie wordt gebruikt. ,,We hopen dat eind van dit jaar tientallen
gemeentes in Gelderland dat doen.” Tegen die tijd kan Bob misschien ook dingen zéggen. ,,Daarvoor zijn we afhankelijk van de Google Home praatpaal. Als die er is, kan onze Bob ook praten.”